دنیا به صورت «ثابت» و «متغیر» رنجهایی را برای ما تعریف میکند
· دنیا با واقعیتهایی که دارد، شما را در این مبارزه با نفس کمک میکند و به صورت ثابت یا متغیر رنجهایی را برای شما تعریف میکند.
· 1-رنجهای «ثابت» دنیا میتواند شامل مواردی مانند پیر شدن و قواعدی مانند «الهِجرانُ عُقُوبَهُ العِشق» (میزان الحکمه، حدیث ١٣١٤٣-از امیرالمؤمنین ع) باشد. یعنی شما در این دنیا عاشق هر چیزی بشوید، دچار هجران و دوری از آن خواهید شد.
· 2-رنجهای «متغیر» نیز متناسب با شرایط زندگی هر کسی برای او پیش میآید.
دنیا برای مؤمن رنج دارد و این رنج به نفع او است
· شرایط دنیا، رنج را برای همگان تعریف کرده است. اینکه دنیا برای مؤمن رنج دارد و این رنج به نفع او است را میتوان در روایتهایی دید. امام صادق(ع) میفرماید: اگر اصرار اين مردم شيعه به درگاه خدا براى طلب روزى نبود، خدا آنها را از حالى كه داشتند به تنگدستى بيشترى منتقل ميفرمود. (لَوْ لَا إِلْحَاحُ هَذِهِ الشِّيعَةِ عَلَى اللَّهِ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ لَنَقَلَهُمْ مِنَ الْحَالِ الَّتِي هُمْ فِيهَا إِلَى مَا هُوَ أَضْيَقُ مِنْهَا؛کافی/ج2 /264)
· امام باقر(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمود: گاهی بندۀ مؤمن رياست و يا تجارتى را دنبال مىكند تا اينكه موفّق مىشود بر آن دست يابد، اما خداوند ملَكى را مىفرستد و به او مىگويد: مانع شوید که او موفق شود و او را نا اميد كنید چون اگر به آن دست پیدا کند این موضوع باعث میشود که به جهنم برود، لذا آن فرشته با لطف خدا مانع آن بندۀ مؤمن میشود. بعد آن مؤمن هم میگوید: بيچاره شدم! چه كسى مرا بيچاره كرد؟! حضرت میفرماید: او نمىداند كه خداوند در اين كار و برنامه ناظر او بوده است و اگر موفق میشد او را وارد دوزخ مىكرد. (إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ لَيَطْلُبُ الْإِمَارَةَ وَ التِّجَارَةَ حَتَّى إِذَا أَشْرَفَ مِنْ ذَلِكَ عَلَى مَا كَانَ يَهْوَى ... وَ قَالَ مَا يَدْرِي أَنَّ اللَّهَ النَّاظِرُ لَهُ فِي ذَلِكَ وَ لَوْ ظَفِرَ بِهِ أَدْخَلَهُ النَّار؛ التمحيص/ص56)
· امام صادق(ع) فرمود: مؤمن از يكى از سه چيز در امان نیست و چه بسا هر سه مورد برايش پیش بیاید: يا آن كه به همراه او کسی در خانهاش باشد که آزارش دهد. يا همسايهاى داشته باشد كه اذيّتش كند. يا آن كه در مسير و در راه رسيدن به خواستههايش، چيزى باشد كه سبب اذيّت و آزار او شود. چنانکه حتی اگر مؤمنى بر بالای كوهى باشد، خداوند شيطانى را برايش میفرستد تا اذیتش کند؛ ولى ايمانش را انيس و مونس او قرار میدهد كه از هيچ موجودى ترس نداشته باشد. (مَا أَفْلَتَ الْمُؤْمِنُ مِنْ وَاحِدَةٍ مِنْ ثَلَاثٍ وَ لَرُبَّمَا اجْتَمَعَتِ الثَّلَاثُ عَلَيْهِ إِمَّا بُغْضُ مَنْ يَكُونُ مَعَهُ فِي الدَّارِ يُغْلِقُ عَلَيْهِ بَابَهُ يُؤْذِيهِ أَوْ جَارٌ يُؤْذِيهِ...؛ كافي/ج2/250)
هم دنیا و هم آخرت با سختی به دست میآیند/عاقل کسی است که آخرت را انتخاب کند
· امام کاظم(ع) فرمودند: اى هشام! خردمند به دنيا و دنياپرستان نگاه میکند و میفهمد كه دنيا جز با رنج و مشقّت به دست نمىآيد و به آخرت نگاه میکند و میفهمد که آن هم جز با رنج و زحمت به دست نمىآيد. پس آن چیزی را طلب میکند که پایندهتر است، یعنی انسان عاقل آخرت را طلب میکند (يَا هِشَامُ، إِنَّ الْعَاقِلَ نَظَرَ إِلَى الدُّنْيَا وَ إِلى أَهْلِهَا، فَعَلِمَ أَنَّهَا لَاتُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ، وَ نَظَرَ إِلَى الْآخِرَةِ، فَعَلِمَ أَنَّهَا لَاتُنَالُ إِلَّا بِالْمَشَقَّةِ، فَطَلَبَ بِالْمَشَقَّةِ أَبْقَاهُمَا؛ کافی/ج1/37)
بخش هایی از سخنرانی حجه الاسلام پناهیان. رمضان 1392
نظرات شما عزیزان: